Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • 20
    mei
    2009

    Lastige burger is gruwel voor elke ambtenaar

    Klagen over ambtenaren is een nationale volkssport. Maar andersom is het huftergedrag onder burgers ook sterk toegenomen. ’De lastige burger’, met als ondertitel ’dienstverlening in een tijd van ontbrekend burgerschap’ is een recent verschenen boek waarin nu eens een keertje ambtenaren hun gal mogen spugen over die o-zo-mondige Nederlander.

    Door Casper van den Broek

    Kern van het boek van journalist Steven de Jong is dat de keuze van de overheid voor het klantdenken vele slachtoffers kent. “Want wie klantvriendelijkheid zaait, zal klanten oogsten”, is de stelling van de schrijver. En dus ziet de burger de ambtenaar niet langer als een dienaar van het algemeen belang, maar als een persoonlijke probleemoplosser.

    Diezelfde burger gedraagt zich dan ook op bijvoorbeeld een inspraakbijeenkomst vaak “als een klant die bij de Mediamarkt een plasmascherm komt uitzoeken.” En wee het gebeente van de ambtenaar die een keertje ’nee’ tegen hem of haar durft te zeggen. Die krijgt de wind van voren. Een beleidsambtenaar, loketambtenaar en burgemeester uit deze regio geven hun mening over deze ’lastige burger’ en vertellen hoe we weer eens wat vriendelijker met de overheid kunnen omgaan. Voor wie meer over dit onderwerp wil weten is er de website www.lastvandeburger.nl.

    Bron: De Gooi- en Eemlander, 20 mei 2009

In de media

Een aantal van mijn onderzoeken en maatschappelijke acties haalden in de jaren 2004-2008 de media. In deze rubriek een overzicht van die artikelen.

Over de auteur

Archief artikelen van Steven de Jong. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen.

E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!