Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • 17
    nov
    2004

    Rabobank wil ondernemers niet betuttelen

    “Aan financiering van milieuonvriendelijke projecten doen wij niet mee.” Dat benadrukte Jans Scheper, algemeen directeur van Rabobank Zuid-Salland. Op 17 november gaf hij op Saxion Hogeschool IJselland een gastcollege over duurzaam bankieren.

    In september 2004 is op de hogeschool de keuzemodule ‘Leren Ondernemen’ van start gegaan. Vijfenzestig studenten van diverse opleidingen binnen de hogeschool worden voorbereid op het ondernemerschap. Als thema voor de module is dit jaar gekozen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, kortweg MVO.

    Het thema MVO is niet uit de lucht gegrepen. Door MVO centraal te stellen, sluit Saxion Hogescholen aan bij de kabinetsdoelstelling. De regering wil dat MVO een cruciale bijdrage gaat leveren aan de kenniseconomie en het ondernemerschap in Nederland en Europa.

    ‘Niet in potjes denken’
    Bankdirecteur Schepers was geen onbelangrijke gastspreker, want waar haal je als beginnende ondernemer anders je startkapitaal vandaan? Toch drukt Schepers de studenten op het hart dat ze niet “in potjes” moeten denken, maar “de drive en de inventiviteit moeten hebben om dingen te realiseren”. Zijn boodschap aan de ondernemers in spé: “De vent maakt de tent!”

    Duurzame bank
    Van de reclamespotjes weten we inmiddels dat de Rabobank niet alleen opgezet is door boeren, maar ook nog eens de grootste hypotheekverstrekker en internetbank is. Het houdt een keertje op zou je zeggen, maar niets is minder waar. “De Rabobank behoort bij de wereldtop als het gaat om duurzaamheid. We zijn uitgeroepen tot de meest duurzame bank van Europa”, roept directeur Schepers vol trots de collegezaal in.

    People, Planet and Profit
    Schepers geeft toe dat de Rabobank wat dat betreft ook maar gewoon met de trend mee gaat. “Banken hadden voorheen meer te maken met financiële boekhouding en niet zozeer met milieu. Nu is daar het duurzaamheids aspect bijgekomen. Dat is in de afgelopen vijf jaar ‘big business’ geworden. Vroeger dachten ondernemers consequent in termen van groeiende winst, maar de komende decennia zal er veel meer aandacht zijn voor de drie P’s: People, Planet and Profit.” De bankdirecteur stelt dat er nieuwe evenwichten gevonden moeten worden in beoogde winstdoelstellingen, de omgang met klanten en personeel en de natuurlijke omgeving.

    Gedragsbeïnvloeding door financiële diensten
    De bankdirecteur ziet in die ontwikkeling een belangrijke rol voor zijn bedrijf weggelegd. “Wij kunnen invloed uitoefenen op gedragsverandering door middel van financiële diensten.” Zo participeert de Rabobank flink in groenfondsen, waarbij honderden miljoenen euro’s worden geïnvesteerd in biologische landbouw, windprojecten en het opwekken van energie door gebruik te maken van biomassa. “Aan financiering van milieuonvriendelijke projecten doen wij niet mee”, benadrukt Schepers.

    Bank niet op stoel ondernemer
    De Rabobank is voornemens haar assortiment uit te breiden met producten en diensten die nog meer gericht zijn op duurzaamheid. Daarbij worden ook aan ondernemers eisen gesteld. De Rabobank gaat namelijk maatschappelijke criteria inbouwen in kredietverlening. Toch waakt de Rabobank er voor om al te betuttelend naar ondernemers toe te zijn. Schepers: “We kiezen onze rol subtiel en voorzichtig en gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten.”

    Gepubliceerd: Magazine Sax

Magazine Sax

Sax is het blad voor studenten en medewerkers van Saxion Hogescholen in Enschede en Deventer. In de jaren 2005-2007 schreef ik er zo’n dertig artikelen en columns voor.

Over de auteur

Archief artikelen van Steven de Jong. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen.

E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!