Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • 24
    dec
    2008

    Op welke manier beloon je personeel als manager?

    Afdelingsuitjes, samen taart eten. Dat is goed voor de teamgeest, wil het credo. Maar niet voor de motivatie, stellen de auteurs van Managen voor Dummies. De taart smaakt beter als je ’m niet hoeft te delen.

    „Als je iedereen hetzelfde beloont, dan maak je mensen blij met een dode mus. Het lijkt misschien wel eerlijk, maar eigenlijk is het dat niet”, schrijven Bob Nelson en Peter Economy. Het idee dat werknemers harder gaan lopen van collectieve winstuitkeringen en inspirerende nieuwjaarstoespraken bestrijden zij. „Er is geen eenvormig recept waarmee je al je werknemers kunt motiveren. Elk mens heeft zijn eigen, persoonsafhankelijke motieven”, stellen de auteurs. „Het is jouw taak om te ontdekken wat die zijn.”

    Veel managers zijn volgens hen geneigd hun werknemers af te rekenen op hoe declarabel ze zijn, en hoe dat afsteekt tegen het gemiddelde. Maar die boekhoudersmentaliteit is funest voor de loyaliteit van werknemers aan hun bedrijf. Niet iedere werknemer kan namelijk op hetzelfde niveau presteren. Het gaat erom dat iemand zijn persoonlijk record verbetert. „Werknemers die erkenning krijgen voor persoonlijke ontwikkeling worden vrolijker en productiever.” Dat is, in de woorden van Nelson en Economy, „een onverslaanbare combinatie”.

    Om die drive te creëren doen managers er goed aan hoge verwachtingen uit te spreken over de capaciteiten van een medewerker. „Als jij in de prestaties van je mensen gelooft, gaan ze er ook zelf in geloven.” Hun belangrijkste tip luidt: betrap je medewerkers op heterdaad terwijl ze hun werk goed doen.

    In dat advies klinkt ook een waarschuwing door. Want managers doen eerder het omgekeerde: ze corrigeren met afkeurende blikken, donderpreken of reprimandes. Onverstandig, aldus de auteurs. „Op de lange duur boek je veel betere resultaten met belonen dan met straffen. Zoals het spreekwoord zegt: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.”

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Archief artikelen van Steven de Jong. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen.

E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!