Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • 12
    feb
    2010

    Kandidaat-raadsleden twitteren zich een ongeluk, maar van politiek debat komt het niet

    Bloggen is uit, twitteren is in. Dat geldt eveneens voor kandidaat-raadsleden in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart. Tilburg is één van de meest actieve steden. Grote vraag: heeft de kiezer er wat aan?

    ‘Twitter oorlogswapen Amsterdamse politici’, kopte het Parool deze zomer. De raadsleden maakten elkaar voor ‘laf’ en ‘dom’ uit vanwege een dispuut over het terrassenbeleid van PvdA-stadsdeelvoorzitter Els Iping. Nu, tijdens de campagne voor de raadsverkiezingen, zijn 1.406 kandidaat-raadsleden actief op de microblogdienst. De website Volgdeverkiezingen.nl ontsluit ze allemaal. Centraal, maar ook per stad. Een analyse van de laatste 25 tweets uit Tilburg, tot gistermiddag 17.00 uur, leert dat er van een Twitter-campagne nauwelijks sprake is. Laat staan een slagveld.

    Politieke relevantie

    Inhoudelijk is de oogst in Tilburg mager: slechts vijf tweets die iets met de politiek te maken hebben. Een tweet over ‘de plakoorlog’, een uitnodiging voor een lezing over ‘de duurzame stad’, de mededeling dat de stempassen binnen zijn, een succeswens voor een scholierendebat en een link naar een blog met commentaar op de sluiting van studentenhuizen. Vooruit: de twee tweets over het nieuws dat de plaatselijk bekende kaasboer Fons van den Hout ermee stopt scharen we ook onder de categorie ‘politiek relevant’. 7 van de 25 berichten brengt Tilburg op een ‘politieke score’ van 28 procent.

    Wat er speelt in de stad Tilburg? Wie met wie de degens kruist en waarom? Dat blijft voor de kiezer een raadsel als hij afgaat op de Twitter-berichten.

    Ditjes en datjes

    Zo erg is dat misschien niet. We leren de Tilburgse politici namelijk wél kennen. Sjef Kerkhofs, nummer 11 op de lijst van de Partij voor Tilburg, laat weten dat hij aan het uitzoeken is hoe hij zijn e-mailarchief van de Mac kan overzetten naar een ander apparaat. En PvdA-kandidaat Paula Anguita wijst ons op een YouTube-filmpje over een auditie voor de Britse Idols. Voor de rest is het geinen, het delen van onbegrijpelijke onderonsjes en het melden van privébeslommeringen. Helemaal volgens de regels van Twitter dus. Het zijn net mensen, die kandidaat-raadsleden.

    Vier stadia politieke twitteraar

    Volgdeverkiezingen.nl is ontworpen door Politiek Online. Dit communicatiebureau onderscheidt vier stadia van de politieke twitteraar. Het eerste stadium is het aanmaken van een account. Het tweede stadium is het regelmatig plaatsen van berichten, waarna het derde stadium inhoudt dat je ook reageert op vragen die aan je gesteld zijn. In de vierde stap wordt ook gereageerd op berichten van anderen. In een persbericht merkte managing partner Jonneke Stans op dat veel lokale politici blijven steken bij stap twee. “Terwijl je pas bij stap drie en vier echt succesvol gebruik maakt van een medium als Twitter.”

    Agendering

    Het doel van deze site is niet om politici aan het twitteren te krijgen, zo licht Stans toe in een e-mail. “We willen achterhalen hoe de interactie tussen traditionele media en sociale media verloopt in verkiezingstijd. En lukt het lokale politici om via sociale media hun lokale agenda onder de aandacht te brengen of berichten zij ook op hun eigen podia vooral over landelijke thema’s? Na de verkiezingen maken we hier een boekje over.”

    Debat

    Tot die tijd kunnen lokale politici in de leer gaan bij minister Verhagen (Buitenlandse Zaken, CDA). In november 2009 won hij zelfs een prijs wegens zijn verdiensten voor de internetdemocratie. De bewindsman laat zien dat je in 140 tekens contacten met burgers kunt onderhouden en je tegelijkertijd kunt roeren in het debat met politieke stellingen. “Walvisvangst, ook voor wetenschappelijk doeleinden moet stoppen, dat blijft NL samen met Australië en Nieuw Zeeland uitdragen”, zo twitterde hij gisteren naar een student. Af en toe gunt hij zichzelf een lolletje, maar de inhoud van zijn boodschappenkarretje houdt hij – anders dan de lokale politici – strikt geheim.

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Archief artikelen van Steven de Jong. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen.

E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!