Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • 11
    aug
    2010

    Moeten media terughoudender zijn met het doorplaatsen van opsporingsberichten en beveiligingsbeelden?

    De politie is hard op zoek naar de vermoedelijke daders van een zware mishandeling. De Telegraaf hielp vanmorgen een handje door de beelden af te drukken in de krant.

    Een goede zaak? Of tast deze ongecontroleerde verspreiding van beveiligingsbeelden de privacy aan? En hoe staat het met de onafhankelijkheid van de media als dagbladen aan opsporing gaan doen? Op internet gaat de klopjacht door. Websites van kranten en populaire weblogs helpen graag mee, maar zij laten de beelden – in tegenstelling tot de politie – tot in lengte van jaren online staan.

    “Even een paar uurtjes op de voorpagina met die boeventronie en Nederland is gelijk een stukje veiliger”, schreef Geenstijl.nl op 11 december 2008. Die dag konden duizenden bezoekers zich vergapen aan de camerabeelden van een overval op een buschauffeur. “We zijn heel blij dat we deze zaak binnen een dag na het vrijgeven van de beelden hebben kunnen oplossen”, zei woordvoerster Chermain van Damme (politie Amsterdam-Amstelland) tegen de Telegraaf. “Graag gedaan. Niets te danken”, reageerde Geenstijl. De verdachte is mogelijk al veroordeeld, maar trekt tot op de dag van vandaag nog publiek. Nu al 183.201 kijkers.

    Op 28 juli 2010 plaatste Geenstijl weer beelden door. Ditmaal van drie jongeren die verdacht worden van een mishandeling in een McDonald’s-restaurant. “De Superdudes / Partyflock / Hyves-profieltjes staan nog net niet op hun voorhoofd getatoeëerd. Moet te doen zijn dus, om dit drietal op te sporen”, zo leidde het weblog de opsporing in. Daags na de publicatie meldden de verdachten zich op het bureau. “Er zijn tientallen tips binnengekomen met steeds dezelfde namen”, zei de politie Friesland in de Telegraaf. Eén probleem: de ijverige bezoekers van Geenstijl linkten in hun reacties ook naar Hyves-profielen van personen die op de verdachten leken, maar er niets mee te maken hadden. Op de site van de politie zijn de bewakingsbeelden nu vervangen door een symbool met de opdruk ‘Identiteit bekend’. Op Geenstijl niet.

    Nu is er dus weer een klopjacht, in verband met een zware mishandeling in tram 3 in Amsterdam. De sites van Geenstijl, De Telegraaf en omroep AT5 plaatsten de camerabeelden weer door. De verdachten zijn herkenbaar in beeld.

    Wat vindt u? Neemt de Telegraaf haar maatschappelijke verantwoordelijkheid door de politie zo te helpen? En juicht u de inzet en de effectiviteit van webloggers en internetmedia toe? Moet de politie deze sites gerichter benaderen voor opsporingsdoeleinden? Of maakt u zich zorgen om de privacy van de verdachten nadat ze veroordeeld zijn? Want anders dan op politiesites, blijven de beelden online.

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Archief artikelen van Steven de Jong. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen.

E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!