Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • 01
    aug
    2008

    Privacygarantie Cuil geen reden om Google vaarwel te zeggen

    De nieuwe zoekmachine Cuil pretendeert groter, inhoudelijker en veiliger te zijn dan Google. Maar ondanks die claim, piekeren bezoekers van nrc.nl er niet over om over te stappen. Hun keuze voor Google, zo rond het jaar 2000, beschouwen zij als definitief.

    Frank Lenssen uit Nijmegen kan het zich eigenlijk niet meer herinneren wanneer en waarom hij op Google overstapte. „In mijn geval is ‘overstappen’ een groot woord”, corrigeert hij, „want vóór Google vond ik zoeken niet zo interessant. Toen het razendsnelle en effectieve Google er kwam, werd zoeken leuk. Ook als onderhoudend tussendoortje.”

    Een andere bezoeker wijst er ook op dat ‘overstappen’ eigenlijk geen recht doet aan haar keuze voor Google. „Ik stapte niet ‘over’, maar ‘in’ Google.” Voor deze gebruikers was Google dus liefde op het eerste gezicht. „Ik was direct al weg van die eenvoudige no-nonsense interface: een eenvoudig invulveld op een bijna lege pagina, heerlijk!”, verduidelijkt een ander. „Een verademing ten opzichte van die kakelbonte knipperende Las Vegas-interfaces van andere zoekprogramma’s.”

    Het unique selling point van Cuil is volgens de makers – voormalig werknemers van Google – de privacygarantie. Waar Google pas onlangs – op aandringen van privacywaakhonden – een statement op de homepage zette, is de privacylink op Cuil al vanaf de lancering prominent zichtbaar. „Als u zoekt met Cuil, verzamelen we geen informatie die naar uw persoon kan leiden. We hebben geen idee wie zoekopdrachten doet: we kennen ze bij naam noch IP-adres.”

    Zijn de reageerders hier dan niet gevoelig voor? „Dat privacyelement raakt me niet”, zegt Lenssen. Hij zoekt immers niet op ‘dierenseks’ of ‘Al-Qaeda’, verklaart hij. Een ander, die alleen bij zijn voornaam ‘Johan’ bekend wil blijven, vindt dat argument „te dom voor woorden”. Hij is namelijk bang dat toekomstige wetten goedwillende burgers ooit in de problemen kunnen brengen. Hij verwijt zijn mederegeerders dat ze voor „lekker makkelijk” gaan. Daarmee doelt hij op de „integrale aanpak van allerhande handigheidjes” – zoals Gmail, Google Docs en Webgeschiedenis – waar Google bekend om is.

    Maar Lenssen is niet op andere gedachten te brengen. „Als ik op elk levensgebied mijn bezwaren en misschien ook angsten zo zou gaan formuleren, dan had ik eigenlijk geen leven meer”, zegt hij. Om Johan nog even te treiteren, voegt hij eraan toe dat hij vanmiddag – „zoals elke dag” – weer gewoon zijn Albert Heijn bonuskaart zal gebruiken. „Such is life.”

    Lenssen roept hier echter meer weerstand op, dan dat hij bijval krijgt. Een andere bezoeker die geeft om zijn privacy denkt dat mensen als Lenssen „met een lach hun hele hebben en houden aan Google in beheer geven”. Zij denken er niet over na, weet ‘Antje’. „Terwijl privacy hartstikke belangrijk is. Voor een paar Euro ben je eigen baas over je e-mail en overige diensten.” Ze is blij met de komst van Cuil: „Wat concurrentie met een betere ethiek is een uitkomst.”

    Maar de echte concurrentie zal moeten komen van het gebruiksgemak, oftewel de snelheid en relevantie van de zoekresultaten. Cuil onderscheid zich daar zeker in, maar volgens de bezoekers nog niet overtuigend genoeg. De zoekresultaten worden geclusterd, in plaats van in een lange lijst gepresenteerd. Wie zoekt op ‘Bush’ ziet bijvoorbeeld linksboven meteen een uitklapmenu, met een speciaal tabblad voor alle leden van de Bush Family. Maar toch, Cuil kan, in de woorden van ‘Ellen’, „niet bekoren”. Sterker nog, het wordt als „onoverzichtelijk” ervaren. „Relatief lange teksten met overbodige plaatjes erbij, over de pagina verdeeld, te veel eye candy”, zegt Wim, die overigens wel te bespreken is over het privacybeleid van Cuil.

    Voor de lezers van nrc.nl kan er geen misverstand over bestaan. Cuil is nog geen ‘Google-killer’. Een peiling, gisteravond gehouden onder 812 bezoekers van nrc.nl, wijst uit dat 25 procent kennis heeft genomen van Cuil. En van die kenners vindt 84 procent dat Google nog steeds beter is.

    Cuil zal dus moeten investeren in het winnen van de ‘hearts and minds’. In ieder geval bij Frank Lenssen. „‘Ik heb geGoogled’ is een standaard uitdrukking geworden, die goed in de mond ligt”, schrijft hij. „Met: ‘ik heb geCuild’ ligt dat beduidend anders”, vindt hij. „Het klinkt alsof je aardappelen ingegraven hebt.”

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Archief artikelen van Steven de Jong. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen.

E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!