Geïnteresseerd? Bestel mijn boek bij je lokale boekhandel of Bol.com.
  • Recensies van de roman ‘Bezorgde burgers’ (Uitgeverij Lebowski, Steven de Jong)

Bezorgde burgers is een inktzwarte, hilarische roman over de eenzame maar heroïsche strijd van één man tegen de rest van de wereld, die herinneringen oproept aan de filmklassieker Falling Down. (klik hier voor de flaptekst)

“Wat een debuut, wat een stijl, wat een diepgang en wat een bijzondere thematiek! Bezorgde burgers verandert je kijk op de wereld. Een Ikea-gids zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn. Als lezer word je ook een beetje zoals de hoofdpersoon. Een obscure roman, waarin flink wat vrolijkheid wordt gestopt. Hoofdpersoon Samuel wordt haarscherp ontleed, de verscholen psycholoog in Steven de Jong weet raak te treffen.”
    Helena van Dijk en Guy Doms, recensie (4 sterren) op Hebban.nl

“Zodra Samuel zich in die kliniek bevindt, wil hij echter dolgraag terug naar de maatschappij die hij zo verafschuwt. De manier waarop hij hier uiteindelijk in slaagt, mag gerust geniaal worden genoemd. Het levert een vermakelijk, bij vlagen hilarisch verhaal op, waarin een treffend beeld wordt geschetst van hoe een doorsneeman volledig kan ontsporen. Een boek dat nog lange tijd door je hoofd blijft spoken nadat je de laatste bladzijde hebt dichtgeslagen.”
    Lucas Zandberg, auteur De Rendementsdenker (Arbeiderspers) in Tzum

“Een boeiend romandebuut over een medewerker van een communicatiebureau die zijn opstandigheid botviert in ingezonden krantenbrieven, die steevast geweigerd worden, waarna hij volledig ontspoort, een moeizaam re-integratietraject in gaat en als een misschien wel eigentijdse Lodewijk Stegman (W.F. Hermans’ Ik heb altijd gelijk) de samenleving beziet en vervloekt.”
    Christiaan Weijts, De Groene Amsterdammer

“Het volgen van Samuels gedachtekronkels en diens doldwaze avonturen is een groot genoegen; zelden had een boek zo’n ontremmend effect op de lachspieren. Toch is het onderwerp in essentie serieus: de kloof tussen politiek correcte media en gewone, hardwerkende burgers die zich niet gehoord weten. (..) Samuel mag het spoor dan volledig bijster raken, Steven de Jong houdt de regie goed in handen. De absurditeiten lijken binnen de begrenzing van dit krankzinnige universum volkomen logisch.”
    Johan Bakker, recensie in het Nederlands Dagblad (1 september 2017)

“Hilarische, ontroerende, rollercoasterrant over een jonge, eenzame man anno nu. En Steven de Jong lost ook het integratievraagstuk op. Prachtroman. Vroeg me bij het lezen wel af of hij wellicht de liefdesbaby van Michel Houellebecq en Hans Teeuwen is.”
    Patrick Pouw, auteur De Terugkeerling, redacteur talkshow Pauw (tweet 1, 2)

“Citaat één: ‘De werknemers gaan door een draaideur. Een soort tredmolen, maar dan horizontaal.’ Tweede citaat: ‘Miljoenen euro’s aan belastinggeld gaan jaarlijks op aan geestelijke gezondheidszorg voor gefrustreerde werknemers, terwijl je met een fractie ervan klaar bent als je alleen de managers behandelt die hun ondergeschikten frustreren.’ Elke bladzijde en zelfs elke alinea bevat dit soort rake waarnemingen en mooi verwoorde gedachten. Een trefzekere en humoristische stijl.”
    Tau, recensie (4 sterren) op Hebban.nl

“Dit debuut leest als een trein, enerzijds door de spitsvondige manier van schrijven, anderzijds door de korte paragrafen en hoofdstukken. Je wordt als het ware meegetrokken in de angsten en psyche van Samuel, zelfs je hart gaat er sneller van slaan omdat de woorden zo energiek van de pagina’s spatten. Als Steven de Jong in deze stijl verder schrijft, gaan we nog veel van hem horen.”
    Ingrid Poisson, recensie (4 sterren) Boeklovers

“Samuel is één van de allerleukste, allerwoedendste, allergeestigste, allerwelbespraaktste, aller-van-alles-en-nog-wat hoofdpersonen in de Nederlandse romangeschiedenis. Wat mij betreft, moet ik daar wel aan toevoegen. Samuel is een man die je in je hart wilt sluiten, vooral omdat hij geen enkele partij kiest. Hij is namelijk tegen iedereen. Tegen alles!”
    Jasper Henderson, adjunct-uitgever Lebowski (speech)

“Het boek leest als een rollercoaster, omdat je als lezer meegezogen wordt in de hersenspinsels van een persoon die de trappers verliest. Toch zijn de zaken waar Samuel tegenaan loopt heel herkenbaar en kun je als lezer in grote mate meevoelen met deze hoofdpersoon. Alleen is zijn manier om hier vervolgens op te reageren wel erg radicaal.”
    Sandra VDB, recensie (4 sterren) op Hebban.nl

“Boven alles is Bezorgde burgers een queeste naar vrijheid, een oeroud thema dat desalniettemin verrassend actueel is: het vrije individu, het vrije woord, een vrijheid die in Samuels geval totaal moet zijn en die niet anders kan eindigen dan in een totaal misverstand en ten slotte in een tragedie. Steven de Jong heeft een heerlijke schelmenroman geschreven. Lees dit boek, het biedt vermaak, troost en opwinding.”
    Joost van der Vaart, redacteur NRC en collega van de auteur (speech)

“Geweldige debuutroman. Een boutade intérieur à la Céline van een bozebrievenschrijver.”
    Wilfred Takken, journalist, op Facebook

“Een vlotte, originele en beeldende schrijfstijl, overvloedig gelardeerd met rake bedenkingen, bespiegelingen en aforismen. Het ritme wordt gaandeweg opgedreven. Bezorgde burgers is een intelligente debuutroman die naar meer smaakt.”
    LiesjeV, recensie (4 sterren) op Hebban.nl

“Mensenkinderen, wat heb ik een plezier gehad met dit boek. Briljant. Nederland kent weinig schelmenromans, maar dit is er een, hoor. Lees het en een bezoek aan Ikea zal nooit meer hetzelfde zijn. Aanrader.”
    Jan Kuitenbrouwer, columnist NRC en auteur megabestseller Turbotaal (tweet 1, 2)

“Het boek geeft een inktzwarte visie op de maatschappij, de politiek, de instanties en de poeha-mannetjes. Als lezer voel je mededogen voor en medelijden met hoofdpersoon Samuel, maar ook sympathie en bewondering. Door je aan te passen maak je het leven voor jezelf gemakkelijker, maar onze samenleving heeft juist Samuels, veel Samuels, nodig. Het boek is origineel, geeft stof tot nadenken over hoe je in het leven staat. Omdat de schrijver dit zware onderwerp brengt in een geweldige stijl met veel grappen, cynische humor, beleef je veel leesplezier aan deze roman. Die humor is een lach in een traan en een traan in een lach. Prikkelend en vaak pijnlijk. Ik geef dit boek de volle mep: 5 sterren!”
    Margo de Vries, recensie (5 sterren) op Hebban.nl

“Gisteravond hebben wij in onze leeskring (acht personen) uw boek Bezorgde Burgers besproken. Unaniem vonden/vinden wij het een geweldig boek. Ondanks de triestheid van het bestaan van de hoofdpersoon konden wij ook vaak schateren van de lach, dankzij uw prachtige verhaaltrant. Eén van ons zou de hoofdpersoon wel willen opzoeken in het ziekenhuis, tenzij er sprake is/was van ‘Eens als de bazuinen klinken’.”
    Leeskring De Populier in Kampen (Bert Schelhaas, Ank van Dam, Bas Meester, Sija Modders, Betsie Woltjer, Dirk Woltjer, Nico Woonink, Rina Schelhaas)

“Een protagonist met een problematisch leven waarvoor je zo nu en dan sympathie kunt opbrengen, maar die er regelmatig in slaagt alles kapot te maken. Doet hij dit moedwillig of kan hij niet anders? Bezorgde burgers is een overtuigende, razende roman. Als je je eraan overgeeft, beleef je uren enerverend leesplezier. Zeker het middengedeelte, dat zich afspeelt in de inrichting en het laatste deel, na de ontsnapping, lezen als een trein en zorgen voor een geslaagd romandebuut.”
    Theo Jordaan, recensie op Allesoverboekenenschrijvers.nl

“Dit is geen doorsnee boek, het taalgebruik is niet alledaags. Maar dat maakt de roman Bezorgde burgers ook heel bijzonder en mooi. Op humoristische wijze weet Steven de Jong de gedachte- gevoels- en leefwereld van de hoofdpersoon, Samuel Brammer, te verwoorden. Vlijmscherp en cynisch. In feite gaat het over onderwerpen die ons allemaal bezighouden. Schuilt in ons ook een Samuel? Een prachtige, meeslepende roman, doorspekt met strofes uit songteksten, zoals die van de Vlaamse troubadour Guido Belcanto: ‘Op de pechstrook van het leven. Daar, daar bevind ik mij. Hier ben ik achtergebleven. Het geluk ging aan mij voorbij.’ Een zeer knap debuut. Vijf sterren!”
    Mieke Wijnants, recensie (vijf sterren) op Hebban.nl

“Intelligent, spitsvondig, boeiend en stevig gekruid.”
    Renate Kerkhofs, recensie (4 sterren) op Hebban.nl

“Opgedeeld in drie grote delen – Afkeer, Inkeer en Omkeer – volgen we Samuels aftakeling van een betrekkelijk evenwichtig bestaan naar een compleet chaotische aaneenschakeling van hersenspinsels en oncontroleerbare gebeurtenissen die schizofreen overkomen, getuigen van twee persoonlijkheden en Samuel (of Manuel) uiteindelijk in een gesloten inrichting doen belanden. Zijn ontsnapping daaruit luidt de definitieve tocht naar de afgrond in. In zowel humoristische als beklemmende passages weet de auteur zeer overtuigend de worsteling van de hedendaagse anonieme man met het leven te schetsen. Een aanrader voor wie de tijd waarin wij leven wil duiden.”
    Jelmer Soes, schrijver van de roman Lichaam van licht, recensie Bol.com

“Het radicaliseringsproces van de eenzame, kritische burger wordt door Steven de Jong overtuigend uitgewerkt. Zijn hoofdpersonage zet zich af tegen het dédain waarmee de bestuurlijke elite – bestaande uit veel ex-corpsballen – de ‘bezorgde burgers’ neerzet. Citaat: “Het is geboefte dat om de zoveel tijd een kredietcrisis organiseert, waardoor arme gezinnen uit huis gezet worden, deurwaarders sinterklaascadeaus invorderen en vakanties niet door kunnen gaan. Geen pak dat daarvoor de bak in draait.” Het boek leest als een rollercoaster. Origineel, vlijmscherp en filmisch.”
    Wies Groeneveld, recensie (5 sterren, of haringen) in De Vlaardinger

“Een ijzersterk psychologisch profiel. Op ingenieuze wijze geeft Steven de Jong de angstcultuur op de werkvloer weer. Met hoofdpersoon Samuel creëert hij een heel herkenbare persoon die bang is voor, maar vooral kwaad op de maatschappij. Ondanks zijn uitspattingen behoudt hij de sympathie van de lezer, wat een kunst op zich is.”
    Bie Helena, recensie (3 sterren) op Hebban.nl

Bezorgde Burgers gaat over een man die zich ongehoord, ongezien en onbegrepen voelt en langzaam radicaliseert. Ik citeer: ‘Was ik ook maar lid van zo’n minderheid, dan kon ik met anderen vechten voor erkenning. Of godsdienstwaanzinnige, dan leefde ik voor het hiernamaals. Nu radicaliseer ik in mijn eentje en dat is voor niemand leuk.’ Er zijn velen zoals hij, maar de bezorgde burger heeft vele verschijningsvormen. Niet iedere bezorgde burger is boos, niet iedere boze burger is woedend. Maar aan de radicalisering ten gevolge van die zorgen liggen vaak wel dezelfde problemen ten grondslag.”
    Arjan Vliegenthart, wethouder Sociale Zaken, Amsterdam (speech)

“Onderdrukte woede. Meester van de metafoor. Vaak hilarisch. Zinnen als pistoolschoten. Koop dat boek!”
    Yaël Vinckx, journalist en schrijver, op Twitter

“Razendsnelle, donkere en bij vlagen hilarische roman. Moest hardop lachen om de avonturen en strijd van Samuel, die zich langzaam maar zeker uit de dwangbuis van Het Leven Van Alledag worstelt. Door meerdere persoonlijkheden te ontwikkelen, probeert hij het hoofd te bieden aan de terreur van ‘de dominante burgerij’ en dat escaleert geweldig uit de hand, zoals Samuel zelf zou zeggen. In één ruk uit. Gaat het lezen!”
    Anna Krijger, journalist/arabist, De Groene, Nederlands Dagblad

“Echt een goed boek. Eindelijk iemand die kan schrijven.”
    Ebru Umar, columnist, op Twitter

“Ondanks zijn complexe karakter, blijf je als lezer sympathie voor de hoofdpersoon houden. Wanneer je dat als auteur voor elkaar krijgt, dan heb je je karakter uitstekend over het voetlicht gebracht. Bezorgde burgers is een knap, geslaagd en boeiend debuut. Origineel en heerlijk cynisch.”
    Hanneke Tinor-Centi, recensent en literair agent

“Steven de Jong laat in Bezorgde Burgers niet alleen zien hoe je als ‘brave burger’ kunt radicaliseren. Het boek bevat vooral een vilein, maatschappijkritisch verhaal. Wat het boek extra interessant maakt, is dat actuele maatschappelijke en politieke thema’s, soms terloops, haarscherp worden aangesneden. Beeldend, filosofisch, psychologisch, metaforisch, cynisch, kritisch, sarcastisch, hilarisch!”
    Jan van den Bekerom, recensie (5 sterren) op bol.com

“Wat een fantastisch boek! Vanaf pagina 1 rolden de tranen over mijn wangen, van het lachen welteverstaan. Ik vind het heel knap dat je frustratie en woede op een manier kan beschrijven die onmogelijk aanstootgevend kan zijn. Ik herken de gedachten van Samuel wel, zeker in het gedeelte voor zijn opname. De vraag is wat dat over mij zegt… Als voormalig ambtenaar van de gemeente Rotterdam heb ik soortgelijke gedachten ook gehad. Niet ten opzichte van de burger, wel ten opzichte van mijn collega’s en het bestuur. Voel je vrij mijn mening te publiceren. Ik kijk uit naar je volgende boek!”
    Carmen Polderman (reactie per e-mail van een lezer)

Zoeken

Over de auteur