Bestel bij:
dejongsteven@gmail.com
  • 16
    aug
    2002

    Webpositie Werkstuknetwerk – Marktverkenning onderwijssites

    Dit rapport is geschreven in het kader van de marketingcampagne en de verdere ontwikkeling van de onderwijsmethodesite Werkstuknetwerk.nl.

    Het rapport brengt de netwerkomgeving van Werkstuknetwerk in kaart en zet instrumenten uiteen die de webpositie kunnen verbeteren, het marktaandeel vergroten en de naamsbekendheid bevorderen. Het is ook geschreven om potentiële kopers van de methodesite inzicht te verschaffen in de markt van voortgezet onderwijs op internet en de groeimogelijkheden die Werkstuknetwerk in dit speelveld heeft.

    Doel
    Potentiële kopers van de onderwijsmethodesite Werkstuknetwerk.nl inzicht verschaffen in de markt van voortgezet onderwijs op het internet en instrumenten aanreiken die de webpositie van de site verstevigen.

    Beschrijving
    Eind jaren negentig werd in de bovenbouw van het HAVO en VWO de Tweede Fase ingevoerd. De Tweede Fase moest een oplossing bieden voor de gebrekkige aansluiting tussen Voortgezet Onderwijs en Hoger Onderwijs. United Knowledge B.V. anticipeerde op deze vernieuwing door de methodesite Werkstuknetwerk te ontwikkelen. Een site voor scholieren die assisteert bij het maken van een profielwerkstuk en tegelijk een oriëntatie biedt op studie en beroep.

    Aspirant studenten baseren hun studiekeuze voor tien procent op de websites van HO instellingen. Het internet en Studie Beurs zijn op dit moment de belangrijkste media voor studieoriëntatie. Scholieren maken vooral een keuze op basis van het onderwerp van de studie, de mogelijkheden tot zelfontplooiing en een goed vooruitzicht op een betaalde baan. De onderwijsmethode Werkstuknetwerk voorziet in de behoefte “inhoudelijke studieoriëntatie”.

    In het kader van de marketingcampagne van Werkstuknetwerk is een onderzoek uitgevoerd naar de internetomgeving van homepages van VO instellingen en websites met als doelgroep de scholieren in de laatste jaren van het VO (hierna te noemen scholierensites). Het onderzoek is gericht op inventarisatie van de huidige situatie en de marktstrategische ontwikkeling van instrumenten t.b.v. het project Werkstuknetwerk.

    I.o.v. United Knowledge BV, 16 augustus 2002, Amsterdam. 38 blz. Rapport: ‘Webpositie Werkstuknetwerk – Marktverkenning onderwijssites’

Onderzoeken

Tekst onderzoeken

Over de auteur

Steven de Jong (1981) is opinieredacteur van NRC Handelsblad. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen. Artikelen voor 2007 zijn geschreven voor andere media. Zie ook de rubrieken Boeken, Fictie (korte verhalen), Onderzoek, Freelance en Blog.
E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!