Bestel bij:
Dejongsteven@gmail.com
  • 01
    feb
    2010

    Website lokt klanten weg bij Wall Street-banken

    Haal je geld weg bij grote banken. Dat is het idee achter de website Moveyourmoney.info. In Amerika enorm populair, want de site biedt gelijk een alternatief: voer je postcode in en je ontvangt een lijst met betrouwbare, kleine gemeenschapsbanken inclusief risicobeoordeling (IRA Rating). Main Street tegen Wall Street, letterlijker kan het niet.


    Het initiatief heeft tal van Amerikaanse kranten gehaald en zelfs de nationale zender CNBC. Hoeveel mensen daadwerkelijk hun rekening hebben overgesloten naar een community bank is onbekend.

    Een burgermilitie, zo wordt dit initiatief door Savannah Morning News, een krant in de Amerikaanse staat Georgia, genoemd. Andere media houden het op een grassroots campaign, activisme dat ontstaat vanuit de gemeenschap; de basis ofwel de graswortel. Het is niet alleen een consumentenactie, maar ook een politieke campagne tegen de federale overheid: als zij de grote banken maar blijft redden met belastinggeld, zal er geen prikkel meer zijn om verantwoordelijker met dollars van rekeninghouders om te gaan. Hoezo systeembanken? We are the system, betogen de Move your Money-aanhangers. Het is, kortom, een actie tegen de ‘too big to fail‘-politiek.

    Machtigste blog

    Hoe sympathiek deze David tegen Goliath-actie ook is, het brein achter de beweging is weblog The Huffington Post. Dat is geen kleintje, maar een gevestigd mediabedrijf met zo’n negen miljoen bezoekers per maand waarop presidentskandidaten columns schreven. Volgens de Britse krant The Observer is het zelfs het machtigste blog ter wereld. Met een groter bereik dan menig dagblad.

    Documentairemaker Eugene Jarecki heeft op verzoek van hoofdredacteur Arianna Huffington de klassieke film It’s a Wonderful Life uit 1946 van Frank Capra bewerkt, waarin de kleine bankier George Baily de inwoners van Bedford Falls uit de klauwen van een soort Rijkman Groenink redt. De video werd een hit op YouTube, en voedde de populariteit van de site waarmee consumenten wraak kunnen nemen op megabanken die hen in de kredietcrisis hebben gestort.

    Uiteraard heeft Move Your Money ook een Facebook-groep (723 vrienden) en Twitter-account (534 volgers). “Ik heb het gedaan!”, twitterde consument Camis Angegra. “Al mijn rekeningen heb ik overgesloten van Wells Fargo naar mijn locale gemeenschapsbank.” Wells Fargo behoort naar omvang tot de vijfde bank van de Verenigde Staten en gaat er prat op ‘s werelds veiligste bank te zijn. Door Move Your Money is deze mevrouw nu overgestapt naar een dorpsbankier met het hoofdkantoor om de hoek.

    Wat is een community bank eigenlijk? Volgens het overkoepelende orgaan de Independant Community Bankers of America vestigt een gemeenschapsbank de aandacht op de behoeften van lokale gezinnen, bedrijven en boeren. “In tegenstelling tot de grote nationale banken wiens prioriteit ligt bij het bedienen van de grote bedrijven.”

    Stemmen met voeten

    De Californische gemeenschapsbank Mechanics heeft het initiatief omarmd. En linkt op haar website trots door naar een column van één van haar nieuwe klanten. Op de zakensite Business Spectator schrijft Andrew Leonard: “Mechanics bestaat al honderd jaar, overleefde de Grote Depressie en weigerde zestig miljoen dollar aan staatssteun. Voor het openen van een rekening, zonder maandelijkse kosten, hoefde ik alleen maar mijn salaris op een rekening van Mechanics te laten storten.”

    De bank zelf voegt daaraan toe: “Dus, als je iemand kent die boos is op Wall Street en klaar is om te stemmen met zijn voeten, alstublieft, stuur ze naar ons kantoor of website om een rekening te openen. We willen graag laten zien hoe het is om een betrouwbare financiële partner te hebben, die bereid is u en uw gemeenschap tot bloei te laten komen.”

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Steven de Jong (1981) is opinieredacteur van NRC Handelsblad. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen. Artikelen voor 2007 zijn geschreven voor andere media. Zie ook de rubrieken Boeken, Fictie (korte verhalen), Onderzoek, Freelance en Blog.
E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!