Bestel bij:
Dejongsteven@gmail.com
  • 30
    nov
    2007

    Schrijf geen kaarten

    Nog een hele lijst namen van mensen die een kerstkaart moeten krijgen? Hoe efficiënt kan die lijst worden afgewerkt?

    Er is natuurlijk de makkelijke weg. Op een site als kaartenhuis.nl kun je met een paar muisklikken de beste wensen aan een hele e-mailcontactlijst verzenden. Maar de échte kaart is er ook nog. Het aantal verstuurde, met de hand geschreven, met postzegel beplakte en naar de brievenbus gebrachte kerstkaarten, ligt al jaren op zo’n tweehonderd miljoen.

    Sinds kort is er ook een tussenvorm: via internet een kaart uitzoeken die per post bezorgd wordt. De tekst die je via de site doorgeeft, wordt met de hand op de kaart geschreven.
    Deze dienst wordt aangeboden door VanJuul.nl. Oprichter Juliette Stans verstuurt intussen zo’n vierduizend kaarten per jaar. Particulieren hebben zich nog niet gemeld, maar bedrijven wel: een supermarktketen, een assurantiënkantoor, een levensmiddelenfabrikant. Ze gebruiken VanJuul voor kerstkaarten, maar ook voor verjaardagskaarten.

    Ook Camille Appeldoorn van Geenkaartinhuis.nl schrijft kaarten in opdracht. Met zijn vrouw, voor drie euro per stuk. ‘De eerste opdrachten kwamen van vrienden en familie, maar het ultieme moment was toch wel toen we een opdracht van ‘een vreemde’ kregen.’ Hoewel het bedrijf nog maar vijf kaarten per dag verstuurt, zijn de toekomstplannen groot, zo blijkt uit Appeldoorns businessplan. Vooral ‘condoleance’ en ‘vriendschap’ ziet het bedrijfje als groeiers. ‘Dat zijn typisch kaarten die je geschreven wilt hebben.’

    Bij kaartenuitgever Editor is algemeen directeur Martin van Eerd niet onder de indruk van de nieuwe, persoonlijke diensten. ‘Het kopen, persoonlijk schrijven en op de bus doen van een wenskaart is een sociale aangelegenheid’, zegt Van Eerd. ‘Een wenskaart is een uiting van genegenheid en aandacht, die we koesteren en een plaatsje geven op de schoorsteen of vensterbank.’ Het schrijven uitbesteden past daar volgens hem niet bij.

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Steven de Jong (1981) is opinieredacteur van NRC Handelsblad. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen. Artikelen voor 2007 zijn geschreven voor andere media. Zie ook de rubrieken Boeken, Fictie (korte verhalen), Onderzoek, Freelance en Blog.
E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!