Bestel bij:
Dejongsteven@gmail.com
  • 07
    dec
    2008

    Hoe belangrijk is plezier in je werk?

    Op de reclameposter van Jobsintown.de prijkt een koffiedame die zichtbaar baalt van haar werk. De beelduiting van de vacaturebank is bedoeld voor de zijkant van een koffieautomaat, zodat het net lijkt alsof de bediende er kantoor in houdt. Het onderschrift luidt: Life’s too short for the wrong job!

    De juffrouw staat symbool voor iedere werknemer die er een Thank God It’s Friday-mentaliteit op na houdt. Mensen die iedere minuut op het werk wegwensen. Dit soort werknemers heeft weinig tot geen carrièreperspectief, zal nooit succesvol worden en al helemaal niet rijk. Althans, dat is de filosofie die Donald Trump ontvouwt in zijn boek Denk als een miljardair. “Als je graag wilt weten hoe je werk en plezier kunt combineren”, schrijft Trump, “stop dan met die poging”.

    Het is volgens de beroemde vastgoedmagnaat onmogelijk succesvol te worden in een vak waar je een bloedhekel aan hebt. “Je moet het heerlijk vinden om te doen, want dan zie je het niet als werk.” Trump, die slechts vier uur per nacht slaapt, is ervan overtuigd dat je alleen succes kunt boeken als je met je beroep vergroeid bent. “Er bestaat niet zoiets als persoonlijke zaken of werkzaken: het zijn gewoon jouw zaken, vierentwintig uur per dag. Je bent je eigen visitekaartje, je eigen baas en je eigen merk: ga het dus niet verpesten door in je leven slechte zakenbeslissingen te nemen.”

    Maar wat heb je aan deze wijsheden als je gewoon in loondienst bent. Ambitieus, maar vooral loyaal, uitvoerend én vervangbaar. “Doe altijd alsof je voor jezelf werkt”, adviseert de man die zijn naam aan een wolkenkrabber heeft gegeven. “In dat geval lever je fantastisch werk af.” Het mes snijdt dan volgens Trump aan twee kanten: want als werkgever zou hij in ieder geval niemand in dienst willen hebben die er liever niet is.

    Ontspant deze wandelende American Dream zich dan nooit? Jawel. “Zelfs als ik aan het golven ben, een hobby waar ik onmetelijk veel plezier aan beleef, bestudeer ik nog de golfbaan. Als het mijn eigen golfbaan is, kijk ik of er nog dingen kunnen worden verbeterd, en als ik te gast op een andere baan speel, kijk ik of ik ideeën en inspiratie op kan doen die ik voor mijn eigen baan kan gebruiken.”

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Steven de Jong (1981) is opinieredacteur van NRC Handelsblad. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen. Artikelen voor 2007 zijn geschreven voor andere media. Zie ook de rubrieken Boeken, Fictie (korte verhalen), Onderzoek, Freelance en Blog.
E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!