Bestel bij:
Dejongsteven@gmail.com
  • 27
    jul
    2012

    Er hangt een Twitterstorm in de lucht. Zie deze kaart voor #olympics2012

    Met 140 miljoen twitteraars en 900 miljoen Facebookers zullen de Olympische Spelen in een Socialympics veranderen. Speciaal voor het evenement heeft geografisch softwarebedrijf Esri een ‘social map’ gemaakt.


    Tweets, foto’s van Flickr en video’s op YouTube. Alles met de zoekterm olympics2012 is meteen zichtbaar op deze kaart. “Het gebruik van geografische informatie leidt tot een andere kijk op de wereld”, zegt woordvoerder Harmen van Doorn.

    Grotere kaart weergeven

    In maart 2011, toen Japan zwaar getroffen werd door een aardbeving en tsunami, stelde het bedrijf een kaart beschikbaar waarop seismologische activiteit en berichten op sociale media gecombineerd werden. “Het doel van deze website is om op grote schaal het publiek te informeren over de zwaarst getroffen gebieden en herstelplannen te vergemakkelijken”, lichtte Esri destijds toe. Nu zijn de berichten gelukkig een stuk vrolijker. “I am so excited! #goteamGB”, twittert iemand met #olympics2012.

    Voor wie minder geïnteresseerd is in andermans opwinding, heeft Esri een wat zakelijker kaart. Via deze map kun je per stadion doorklikken naar sportschema’s en informatie over de deelnemers.

    Gepubliceerd: NRC

NRC

Voor NRC Handelsblad, nrc.nl en nrc.next schreef ik sinds mijn aanstelling in september 2007 meer dan 800 artikelen. De meeste daarvan als opiniemaker voor nrc.nl.

Over de auteur

Steven de Jong (1981) is opinieredacteur van NRC Handelsblad. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen. Artikelen voor 2007 zijn geschreven voor andere media. Zie ook de rubrieken Boeken, Fictie (korte verhalen), Onderzoek, Freelance en Blog.
E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!