Dejongsteven@gmail.com
  • 26
    mrt
    2017

Vijf-sterren-recensie op Bol.com: roman Bezorgde burgers

Hoe je als brave burger kunt radicaliseren

De roman Bezorgde burgers (Lebowski, maart 2017) van Steven de Jong biedt een verhelderend kijkje in de gedachtewereld van Samuel Brammer, een radicaliserende kritische burger. Deze hoofdpersoon is iemand die zich meer en meer stoort aan de hypocrisie van de buitenwereld, een wereld waarbinnen je alleen goed schijnt te kunnen functioneren wanneer je je begeeft binnen de gebaande paden en waar niet de inhoud, maar de vorm steeds belangrijker wordt gevonden.

Dit is een wereld waarin hij zich niet thuis voelt. Hij heeft lak aan politieke spelletjes (bijvoorbeeld binnen het communicatiebureau waar hij werkt) en mist waardering voor (zijn) noeste arbeid en kritische blik. Hierdoor keert hij meer en meer in zichzelf, hij houdt er een eigen, steeds sterker wordende ‘geheime, rechtvaardige’ gedachtewereld op na die hij zo min mogelijk deelt om problemen te voorkomen.

Hij voelt zich alleen thuis in dubieuze kroegen waar hij zich compleet naar de tering zuipt om het dagelijkse leven te ontvluchten. Hij komt in de knoop met zichzelf en heft op zeker moment de scheidslijnen op: ook in het dagelijkse leven gaat hij staan voor zijn eigen visie en radicaliseert hij. Hierdoor stoot hij steeds meer mensen, ook zijn vrienden, van zich af. De bom barst en hij wordt opgenomen in een kliniek. Zijn alter ego Manuel probeert de orde te herstellen, maar Samuel is allang voorbij de grens. Voor een rechtlijnig denkend iemand is er geen tussenweg. De enige manier om zichzelf te rechtvaardigen bij een terugkeer in de maatschappij, is erboven te gaan staan als Hugo Baas en Vrouwe Justitia.

Steven de Jong laat in Bezorgde Burgers niet alleen zien hoe je als ‘brave burger’ kunt radicaliseren. Het boek bevat vooral een vilein maatschappijkritisch verhaal. Samuel is slechts één van de vele voorbeelden in dezen. Wat het boek extra interessant maakt, is dat actuele maatschappelijke en politieke thema’s, soms terloops, haarscherp worden aangesneden. Beeldend, filosofisch, psychologisch, metaforisch, cynisch, kritisch, sarcastisch, hilarisch!

Jan van den Bekerom studeerde journalistiek en is redacteur bij een uitgever van onderwijsboeken.

Deze recensie verscheen op 21 maart 2017 op bol.com

Blog

Publicaties die reeds verschenen zijn op sites of in kranten, treft u aan in de rubriek 'Journalistiek'. Mijn blog, echter, is een soort werkplaats.

Over de auteur

Steven de Jong (1981) is opinieredacteur van NRC Handelsblad. Op deze site kunt u zijn artikelen uit de periode 2001-heden lezen. Artikelen voor 2007 zijn geschreven voor andere media. Zie ook de rubrieken Boeken, Fictie (korte verhalen), Onderzoek, Freelance en Blog.
E-mail: dejongsteven@gmail.com
  • Volg Steven de Jong op Twitter!
  • Volg Steven de Jong op LinkedIn!